Nu ska järnvägen bli elektrisk

5
Bangården i Hörle kommer at byggas ut så att två tåg ska kunna mötas på området.
Bangården i Hörle kommer at byggas ut så att två tåg ska kunna mötas på området.

Till glädje och nytta för Värnamoborna. Ja det är lite av resultatet av Trafikverkets fortsatta satsning på Värnamo kommun. När kommunstyrelsen ordförande, Hans-Göran Johansson i går träffade företrädare för Trafikverket så blev han informerad om flera större satsningar som är planerad i kommunen. Största satsningen handlar om elektrifieringen av järnvägen mellan Jönköping och Värnamo. I den satsningen ligger också nya överfarter över Järnvägen. I Hörle innebär detta att den nuvarande järnvägskorsningen vid Hörle Wire kommer att försvinna.

I stället blir det en ny avfart, strax norr om avfarten till Fryele, avslöjar Johansson.

På det nuvarande järnvägsområdet i Hörle kommer det också bli en omfattande utbyggnad. Tanken är att två tåg ska kunna mötas i Hörle. I samband med den nya vägsträckningen av 27:an, förbi Bor så är det också aktuellt med en ny påfart till E4:ans norrgående fil.
– Vi vill att det bygget påbörjas så fort som möjligt, för att avlasta trafiksituationen vid rondellerna på Bredasten.

– Redan i dag ser vi att det börjar bli mycket trafik i dessa rondeller, säger Johansson.

En annan byggnation som planeras är vid det så kallade Fänestadskrysset. Där ska säkerheten förbättras i korsningen. Dessutom kommer det att byggas busshållplatser i direkt anslutning till 27:an.

Nuvarande järnvägsövergån vid Hörle Wire kommer att ersättas med en ny övergång, strax norr om vägskälet till Fryele.
Nuvarande järnvägsövergången vid Hörle Wire kommer att ersättas med en ny övergång, strax norr om vägskälet till Fryele.

5 KOMMENTARER

  1. Hej! Jag jobbar med att projektera den nya signalanläggningen i Hörle. Plankorsningen kommer som sagt att försvinna och mötesspåren kommer att förlängas genom att flytta den södra växeln. Dock finns det inga planer på att bygga kontaktledning någonstans på sträckan Värnamo-Jönköping. Det kommer fortsatt köras med dieseltåg. Där har det nog blivit en missuppfattning från något håll. Den stora förändringen som inte tas upp i artikeln är att sträckan kommer att få fjärrstyrning och linjeblockering. Det innebär att anläggningen kommer att styras från en tågledningscentral i Malmö. Som det ser ut idag så sitter det så kallade tågklarerare på respektive station och ringer till varandra när de skickar iväg ett tåg. Värnamo station kommer däremot fortsatt vara bemannad med en tågklarerare efter som ställverket, (signalanläggningen på en station), är så pass gammalt att det inte går fjärrstyra det. Ställverket är från 1950-talet och är lite av ett levande museum:)

  2. Ja vilket missförstånd!
    Men det är lätt att det blir fel.
    Det är att jämföras med att vissa tror att vi ska få en höghastighetsbana via Värnamo. När i själva verket nuvarande stambana ska byggas ut med två spår. Samtidigt som alla lok och spår med tillbehör kommer att fungera efter behövlig upprustning. Eller?

    • Dina barn borde inte flytta hemifrån. Utom du kunde bygga två rum extra. Köket och toaletten har ni redan och allting kommer att fungera eller hur.
      Gamla stambana är för liten för dagens Sverige. Vi är flera som bor i landet. Industrier tillverkar mer och det är inte bara malm och trä som går ut i export. Hoppas att du förstår.

  3. Upprustning och utbyggnad av stambanan är det enda försvarbara utbyggnaden. Vet inte hur ”Herr påläst” resonerar, men tänker han att man skall nyttja höghastighetståg för transport av malm och trä för industrierna? Verkar lite märkligt…

  4. En transporttåg har genomsnittsfart på sträckan mellan Malmö och Luleå inte mer än 40km/tim. Detta framförallt på grund av belastning. Antal tåg är för stor för gamla stambanan som börjades bygga redan på 1800 talet.
    Något för historiker och bakåtsträvare!

LÄMNA ETT SVAR