KD:s riksdagsman förespråkar byggstart av höghastighetsbanan

1
KD:s riksdagsman Robert Halef besökte i eftermiddag Värnamo. Inbjuden av sina lokala partikamrater kom Halef för att lyssna av vad de lokala företrädarna inom näringslivet och kommunen hade att säga om den planerade höghastighetsbanan.

Robert Halef sitter med i riksdagens Trafikutskott.

Hans besök fick vissa förhinder på grund av en  tågförsening vilket slutade med att kommunfullmäktiges ordförande, Christer Fjodervik (KD) fick hämta honom med bil i Alvesta.

Trots tågförseningen deklarerade han sin åsikt när det gällde den planerade höghastighetsbanan.

– Jag har kommit hit för att lyssna vad ni har för förväntningar på KD och på Trafikutskottet, berättade han.
Han konstaterade att det planerade slutdatumet för höghastighetsbanan, 2035 sannolikt inte kommer att kunna hållas.
–  Det viktiga är att vi får en bred politisk samstämmighet om höghastighetsbanan, konstaterade han

– Jag kommer att rekommendera mina partikamrater att ställa sig bakom byggnationen av höghastighetsbanan, sa han.

På mötet som hölls i Nivivikas lokaler så fick han bland annat träffa koncernchefen för Sandahlsgruppen, Tord Sandahl. Hans koncern genomför transporter genom hela Sverige med godståg och han är mån om att stambanans kapacitet bibehålls. Från Nivika medverkade Dan Carlsson och Niklas Bergman. Nivivka har stora intressen av att Sydsvenska krysset fortsätter att utvecklas eftersom det företaget har och kommer att genomföra flera stora byggnationer på området.

Robert Halef konstaterade att det gäller att påbörja bygget av höghastighetsbanan så fort som möjligt.

– Ju längre vi väntar, desto dyrare kommer det att bli, konstaterade Halef.

1 KOMMENTAR

  1. Det är extremt förvånande att det finns politiker som över huvud taget diskuterar höghastighetsbanor i Sverige.
    När jag åker sträckan Stockholm – Malmö funderar jag ofta på om politiker någon gång har suttit och tittat ut på det passerande landskapet. Som lekman kan jag inte sluta förvåna mig att politiker ens har tanken på att ändra sträckningen. Om det nu ska byggas nytt så måste det väl vara enklast att använda befintlig sträckning. Det är inte på många platser längs nuvarande stambana som man inte kan använda befintligt öppna landskap för att lägga ett nytt dubbelspår här, för persontrafik. Sen kan man istället använda dagens stambana fullt ut till godstrafik.
    En ny sträckning över Jönköping med förbifart Värnamo, kommer att kosta i investeringar med tanke på de ingrepp och markinköp som densamma kommer att medföra.
    Måtte inte de borgerliga rikspolitikerna gå på deras linje! Hur många stockholmare/malmöbor vill ha ett tågstopp på småorterna, om man nu ska vinna tid.
    Dessutom. Satsa inte på höghastighetsbana för att kanske vinna 30 minuter! Satsa på en fungerande järnväg med rejäla lok typ det gedigna svenska DA-loket eller RC-loket och se till att kom fram och kom fram i tid, även under vintern. Jag fasar redan nu för kommande höst med löv på spåren och vinterns snö och kyla. Räkna om och fördela rätt genom att ge järnvägen resurser redan idag – helst igår.
    Jag skulle aldrig acceptera dagens usla underhåll och dagliga tågstopp på min modelljärnväg!

LÄMNA ETT SVAR