Hans-Göran får svar av Camilla

2
Rörstorpsskolan. Arkivbild 2013
Rörstorpsskolan. Arkivbild 2013

Camilla Andersson Bennerstål ger svar till kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson:
Jag har arbetat på Rörstorpsskolan sedan 2001 och har haft och har mina två barn på skolan. Jag bor på Amerika och egentligen tillhör mina barn Enehagens upptagningsområde men vi valde medvetet att placera våra barn på Rörstorp.

Jag har sett Rörstorpsskolan växa fram till den skola den är idag. Jag har varit med att bygga upp en fantastisk skola tillsammans med kollegor som varje dag möter barn från ett blandat upptagningsområde.

Jag får varje dag arbeta med dessa underbara barn som förvaltning och politiker ser som en belastning när det gäller frågan om upptagningsområde och segregation.

Jag har sett kollegor stöta och blöta lösningar för att vi ska få en röd tråd och helhetssyn på barnens skolgång, från f-klass till år 5.

Det är denna skolorganisation vi strider för, det är denna helhetssyn på barnen vi måste behålla fokus på. Det måste vara den pedagogiska och den sociala verksamheten som ska vara grundstenen när man pratar om att starta en ny skola. Det är dessa argument som ger barnen trygghet och likvärdig skola. Dessa argument har försvunnit på vägen (trots att förvaltning och politiker hävdar att så inte är fallet) och man har istället lagt fokus på organisatoriska aspekter.

Som pedagog på Rörstorp, tillsammans med en majoritet av personalen, vill vi absolut inte ändra på skolstrukturen. Vi har lagt fram argument efter argument till varför vi måste behålla skolstrukturen f-6 till förvaltning och politiker, men vi har talat för döva öron.

Vi får höra att vi inte ser konsekvenserna på lång sikt och att vi som arbetar i den dagliga verksamheten inte kan se alla problem som kan dyka upp. Detta är oerhört nedvärderande mot en yrkesgrupp som verkligen vet vad den talar om. Vi skulle aldrig strida för detta om vi trodde på en ny, delad, skola med skolstrukturen f-3 och 4-6. Vi är inte mot förändringar, som vi fått höra från politiker, utan vi är emot denna förändring. Jag menar att vi ser konsekvenserna från ett annat perspektiv och detta måste man ta i beaktning när man ska starta en ny skola.

Jag har, från insidan, varit med om alla turer kring Östbo. Jag har pratat med förvaltning och politiker. Jag har varit med om den torftiga och undermåliga process av delaktighet som förvaltning talar om. Jag har lusläst underlag och protokoll och jag blir rädd när jag ser vilket underlag beslutet är fattat på.

Jag blir rädd när jag förstår att förvaltning och politiker väljer att splittra och rasera en av de bästa skolor vi har i Värnamo istället för att ta denna fungerande verksamhet och lära av den och skapa en ny skola. Jag skulle med glädje vilja vara med att skapa en drömskola på Östbo, men bara om skolstrukturen är f-6.

Så här känner många i personalen på Rörstorp och jag är rädd för att vi får pedagoger som väljer att söka sig till andra skolområden om beslutet om f-3 och 4-6 står fast. Hur ska vi då kunna garantera barnen en grundskola med kvalitét och utbildad personal?

Camilla Andersson Bennerstål
Pedagog och förälder på Rörstorpsskolan

2 KOMMENTARER

  1. Har inte följt denna debatten från början men om jag förstår rätt är planen att ta bort årskullsklasser mot åldersblandat. Vi stred mot detta i Smålandsstenar 2006 och förlorade. Jag hade då kontaktat flera Universitet och frågat vad de tyckte om åldersblandat. Alla svarade likadant: det finns bara en anledning att göra åldersblandade klasser och det är när man vill ha kvar en landsbyggdsskola. De barn som går ålderblandat, ( förutom Montessori), får sämre betyg på Gymnasiet och har lägre kunskapsnivå generellt. Vi flyttade därifrån. Sedan hörde vi att det tog en halv termin innan man hade bestämt sig för hur man skulle bedriva undervisningen. Ena barnet var på besök i sin gamla klass ett par gånger ända upp till ett år efter vi flyttat och konstaterade varje gång att hennes gamla klasskamrater inte kommit vidare i sina studier utan stod och stampade på samma nivå. Den blandade undervisningen gick snart tillbaks till singelklasser igen men det var förmodligen några årskullar som tappade en hel del i kunskap och betygsnivå. Klart att man sparar på lärarresurser eftersom en stor del av elevernas tid går åt till att hjälpa varandra. Med andra ord de som är duktiga bromsas ned för att de ska hjälpa de andra. Är det dessa barn som skall bygga vidare på vårt samhälle, se till så att välfärden fungerar framledes. Är det några man bör lägga extra resurser på, så är det barnen!

  2. Stolta och engagerade är vi som mor och farföräldrar att Rörstorpskolan med föräldrar och personal vågar och har engagemang!! Blir besviken när man inte lyssnar på de som vet.

LÄMNA ETT SVAR