S motionerar om simhallen

11

Socialdemokraterna motionerar om att det görs en grundläggare utvärdering av sim- och sporthallen i Värnamo.

Här följer motionen:

Simhallen fortsätter tappa besökare, underskottet växer och anläggningen har fått dåligt rykte. Bättre utrustning, städning, bemötande, trivsel är exempel på sådant som efterfrågas. Rätt eller fel måste hela verksamheten ses över och förbättras.

Att ha en välbesökt sim- och sporthall tillhör friskvården och folkhälsan i vår kommun. Här kan barnfamiljer mötas och roa sig, människor lära sig vattenvana och att simma.

Hallen är en viktig mötesplats för idrottsföreningar, aktiva motionärer och tillfälliga besökare. Kan också bli ett av kommunens besöksmål om man får upp ett positivt rykte och har efterfrågade öppettider.

En genomgripande renovering och upprustning blev klar för fem år sedan, över 46 miljoner kronor. Anpassning för funktionshindrade, effektivare lokalanvändning, bättre rening av vattnet var de huvudsakliga åtgärderna.

Den upprustningen borde ha lyft anläggningen men tydligen inte tillräckligt för att upplevas som fräsch och inbjudande. Det fanns också planer på en ännu större ombyggnad och utökning, löften sades ha getts föreningslivet men detta rann ut i sanden.

I mars 2015 lämnade vi Socialdemokrater en skrivelse till tekniska utskottet med krav på analys och utredning. Men det enda som återkopplats är höjda avgifter. Det behövs en analys och åtgärd för verksamhetsförbättring.

Att en genomgripande utvärdering genomförs av sim- och sporthallen i Värnamo.
Att en utvärdering, baserad på analys och medborgarenkäter, presenterar åtgärder för verksamhetsförbättring för både bad och styrketräning i Simhallen.
Att prislistan utökas så att besökare också kan välja enbart styrketräning.

Värnamo den 25 januari 2016
Socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen
Genom Ardita Berisha Cani, Charlotta Dahlbäck, David Huynh

11 KOMMENTARER

  1. Det känns helt fel att ni dömer ut simhallen, särskilt på det sättet ni gör. Att säga att den har” dåligt rykte” eller klaga på ”bättre utrustning, städning, bemötande” är helt fel. Ni alltså anklagar de anställda för något de själv inte kan påverka alls. De lägger sin tid, energi och gör sitt bästa för att blåsa liv i en gamling.
    Badhuset renoverades eftersom hela objekt var i sådant dåligt skick. Badhuset var ändå 50 år gammal och valet mellan renovering och rivning var enkelt. Men ett gammalt badhus kan inte jämföras med de nya. Detta ligger i grunden till att folk sviker simhallen. De flesta väljer att åka till badet till Ljungby, Växjö, Sävsjö eller Jönköping. De det simhallarna är nyare och modernare. Under tiden när badhuset renoverades hade man enbart två gym i stad medan i dag har man 6 sådana anläggningar. Även detta bidrar starkt att man väljer andra ställe för träning istället för simhallen.

  2. 2010 byggde Borås en helt ny simhall med 50m bassäng för 56 miljoner, Värnamo renoverade lappade och lagade för 46 miljoner.
    Kanske skulle styrt om några miljoner från andra delar av budgeten och gjort det bra för framtiden.

  3. När man gjorde en satsning – varför inte göra nåt som är attraktivt för äldre barn? Äventyrsbad med rutschkanor tex. Nu får vi med lite större barn åka iväg till andra orter istället och gynna deras bad. Man kan ju som förälder ställa sig frågan vem som tog beslutet att endast göra en mindre ansiktslyftning och inte addera några ”roliga” attraktioner när så mycket pengar lades ner på sånt som knappt syns.

  4. Haris,
    Du har fel. Vi dömer inte ut simhallen eller anklagar personalen. Däremot har vi lyssnat på människor som besökt, besöker, slutat besöka simhallen, deras förklaringar till varför. Alla klagar inte, finns de som använder och trivs i simhallen också. Därför skriver vi tydligt ”rätt eller fel”. Men eftersom Värnamo kommun ansvarar för verksamheten så är det också vår skyldighet att lyssna och ge förslag på förbättringar. Simhallen är en anläggning som skall fungera bra, och bidrar ju både till elitsimmare som folkhälsa.
    Något måste göras. Jag kan bara beklaga att vi inte fick igenom förslag om brukarundersökning och medborgarenkät för snart ett år sedan. En undersökning som skulle gås igenom tillsammans med personalen för att hitta efterfrågade förbättringar. Då hade vi inte behövt skriva igen och igen och igen…
    Du tillhör ju ett av de styrande partierna i Värnamo Kommun, kanske vi skulle kunna samarbeta om denna fråga?

    Redan här i kommentarerna kommer förbättringsförslag. Bra, tycker jag.

    • Ulla,
      Jag har ordagrant använt delar av er text. Ni skriver själv ”dåligt rikte” och kritiserar städning och bemötande. Om detta är inte en kritik på de anställa, då har jag fel.
      I övrigt tycker också att vi behöver definiera våra nuvarande och framtida behov och vilken simhallsanlägning vill vi ha.

      • Lösrykta ord kan bli missvisande. Men nyttar inget att träta om. Bättre att läsa hela texten och hjälpas åt att ta fram åtgärder så att fler besöker Simhallen och får en trivsam stund i folkhälsans tecken!

  5. Om man renoverar en Volvo Amazon årsmodell 1960 så är det fortfarande en Volvo Amazon årsmodell 1960 med den komfort en Volvo Amazon årsmodell 1960 erbjuder.

    Man bygger inte moderna bilar för dagens behov på ett chassi från en Volvo Amazon 1960.

    Detsamma gäller för simhallar.

  6. Jag är i Sporthallen nästan varje dag och tränar och hör folks synpunkter om hur Sporthallen fungerar. Det antyds att renoveringen var dyr och att det inte blev så mycket för de 46 milj som renoveringen kostade. Personalen är vänlig och tillmötesgående och jobba på trivsel och service där det skall upplevas som rent och fräscht i lokalen . Igår bjöd de på frukt till alla på gymmet. Det behövs ett helhettänk hur skall man göra det attraktivare. Förslag Cafeteria med hälsoprofil , hälsocoach och friskvårdcirklar i kommunal regi eller utsourcing

  7. Kan det vara brister i ledning/coachning som gör att vissa tycker att det inte funkar?
    Fungerar inte detta så smittar det av sig på personalen som jag vet jobbar röven av sig för att få allt att gå ihop.
    Av vad man har ”hört” så har personalen påpekat detta en längre tid.

LÄMNA ETT SVAR