Värnamo kommun 32:a i enkätundersökning

1
Värnamo kommun placerar sig på 32:a plats i landet, när det gäller företagsklimatet.

Det är en bättre placering än Vaggeryd som hamnade på plats 46. Men det är ändå betydligt sämre placering än  exempelvis Gnosjö som kom på plats 22 och länsbästa kommunerna som blev Mullsjö, 18 och Habo som kom på 15:e placering. Detta av 290 kommunerna. Bakom siffrorna döljer sig företagsklimat.se.

Vid dagens frukostmöte på Vandalorum, som arrangeras av VNAB, Företagarna och Värnamo Företagarförening så tog Anna Gillek Dahlström från Svenskt Näringsliv till orda. Hon berättade bakgrunden till enkäten och lite hur den hade genomförts. Hon delade också med sig av tips om hur Värnamo kommun ska gå till väga för att placera sig på topp 20 i denna enkät. Hon konstaterade också att Värnamos placering var bra och att Jönköpings län över lag har mycket bra företagsklimat. Något som kommunchefen Ulf Svensson kunde ta åt sig lite av.

– Det vi fick sämst betyg på var ju kommunens verksamheter som konkurrerar med privat verksamhet.

– Alltså kommunens användandet av Gummifabriken i stället för Scandic hotell, förtydligade han.

– Men vi har blivit anmälda, frågan är utredd och kommunen har gått fri från detta, konstaterade han.

Efter detta tog Robert Stenmarker från Invid i Jönköping till orda. Han höll ett föredrag om processbaserad ledningssystem och poängterade vikten av ISO-certifiering.

1 KOMMENTAR

  1. Om man läser Konkurrensverkets utlåtande när det gäller kommunens konferensverksamhet på Gummifabriken så står det ju att detta stred mot lagstiftningen men att detta fall var för litet för att man skulle låta det gå vidare till tingsrätten för bedömning. Eftersom man har större case som man vill att Tingsrätten ska bedöma, så måste man släppa just detta fall.
    Det är en viss skillnad mot att säga , som kommunchefen, att de gått fria från detta. Ännu viktigare är ju frågan om hur man skall utveckla Värnamo kommun som destination. Med den inställning som kommunen visar så dödar man all försök från privata företag att hjälpa till att göra staden till en attraktiv destination.
    Lillian Broms Johansson

LÄMNA ETT SVAR