Kovändning igen, stationen blir på Bredasten

6
Från Bredasten till centrum och nu tillbaka till Bredasten. Där kommer med största sannolikhet den nya stationen placeras, om och när den nya höghastighetsbanan byggs.

Inledningsvis var kommunens förslag att en stor stationsbyggnad för höghastighetsbanan skulle byggas vid Bredasten. Sedan svängde kommunen och ville ha en station i centrum. Att kommunen nu åter har svängt i frågan beror på ekonomin.

– Vi gjorde en nyttoutredning som visade på att vi skulle spara en miljard på att bygga stationen i centrum.

– Sedan kom analys- och teknikkonsultföretaget WSP med en annan utredning som visade att det skulle bli 2 miljarder billigare att bygga på Bredasten, berättar
kommunens samordnare i frågan, Mikael Karlsson.

Att det skiljer så mycket på de båda utredningarna beror på flera saker, bland annat på vilken höjd som tågbanan byggs. Dessutom behövs det inte byggas några tunnlar med WSP:s förslag. Det nya läget innebär att järnvägen helt kan komma att försvinna från centrala Värnamo.

– Det kommer i så fall att öppna för nya spännande möjligheter.

– Marken där rälsen går i dag skulle kunna användas för bostäder, arbetsplatser eller grönområde, säger Karlsson.

– Men det är viktigt att vi får en smart kommunikation mellan centrum och Bredasten, fortsätter han.

Som exempel nämner han att nuvarande rälsen skulle kunna ligga till grund för en spårvagn till Bredasten.

– Men först ska vi anlita en expert som ska hjälpa oss, avrundar Mikael Karlsson.

6 KOMMENTARER

  1. Jag är nog rädd att ni är tvugna att anlita en expert för ett uttalane i frågan. En diff i kalkylen på 3 miljarder är lite mycket. Börjar likna projektet gummifabriken detta. Skämt å sido. Eller nej, det liknar projektet gummifabriken.
    Kommunen måste helt enkelt anlita en ekonomiskt sinnad människa som klarar av att göra en kostnadskalkyl.

    Klart det blir billigare på bredasten längs E4an. Varför skall man slingra in tåget in till Värnamo centrum för? Raka spåret längs E4an blir den enda möjliga sträckningen om det är ett höghastighetståg det är frågan om. Kanske finns möjligheten att vid någon enstaka avgång per dygn bromsa in höghastighetståget och släppa av de omkring 5 pers som vill kliva av i lilla Värnamo.
    För vidare transport in till centrum bör en laddhybridbuss kunna användas likt de som nu testats i Göteborg.
    Nu till min fundering. Skall spåren genom centrala Värnamo alltså rivas upp för att man skall bebygga banområdet? Vad skall alla regionaltåg och länståg ta vägen? Skall dessa alltså gå på höghastighetsspåret vid bredasten? Du får gärna utveckla dina tankegångar lite mer Mikael Karlsson. Det vore bra för gemene skattebetalare att i god tid veta hur ni planerar detta.

  2. Dum, dummare dummast. Vad skall ni göra med all tågtrafik som just nu går via Värnamo centralstation. Tågen mellan Värnamo-Växjö, Värnamo-Jänköping, Värnamo-Halmstad, Värnamo-Göteborg och så vidare. Hur dum får man vara? Hela detta är en fars utan dess like. Skämdes som människa när jag läser detta uttalanden som görs av våra politiker och andra som skall bestämma.

  3. Alltid samma negativa inställningen. Från tanken och ide till realisation är det flera steg. Det är inte bara att flytta och bygga på. Ni måste förstå att det handlar om Värnamos framtid. Det handlar inte om idag utom om 100 år framöver. On ni två som kommenterade förslaget skulle bestämma även E4 skulle gå idag genom stadscentrum.
    Inom kommunen och politiken finns många människor som faktiskt tänker och är kvalificerade för uppdrag.

  4. @HaSi. Men självklart, ta bort det fungerande tågnätverket som finns idag och bygg nytt. Löser säkert alla problem vi har om 100 år. Höghastighetsbanan är det dummaste som är uppe på tapeten just nu. Förutom persontrafik så finns det godstrafik som går väldigt ofta, skall alla 3 dela på samma spår? Alla som jobbar utanför Värnamo som miljömedvetet åker tåg, för miljön tar inte skada av att riva upp allt och bygga nytt eller? Det finns så mycket frågor som inte vågas tas upp eller så är det brist på intelligens hos dem som bestämmer? Och de som bestämmer åker inte tåg, dom flyger!
    Under alla mina år som pendlare har jag aldrig sett någon politiker eller pamp som åker tåg och buss. Flyg och taxi gäller för dem. Jag har inget emot visioner och drömmar. Men Värnamo är ingen knutpunkt, inte nu och inte om 100 år, inse det!

  5. SiBo.
    Dessa politiker! De har i denna kommun visat vad inkompetens kan åstadkomma. Fiaskot gummifabriken är ett lysande exempel på detta. Kommer ta evighet att någonsin få lönsamhet i det vansinnesprojektet. Återigen klarade man inte att hantera räknedosan korrekt.
    Är det att ta ansvar 100 år framöver menar du? Politikerna i Värnamo tar inget ansvar. Man bara flinar och fortsätter som inget har hänt. Hade man tagit ansvar så hade man avgått och bett kommuninvånarna om ursäkt!
    Vad menar du med att E4 skulle ha dragits genom centrum? Kan upplysa att det är inte E4 som skall byggas utan en höghastighetsjärnväg. Är både född och uppvuxen i Värnamo och ytterst angelägen om stadens framtid, dessutom åker jag tåg nästintill dagligen. Därav bör man få lov att uttala sig och kommentera detta.

  6. Äntligen är det fler som skriver o reagerar på detta drömprojekt. Numera nämns knappt gummifabriken, kör på o hoppas ingen bryr sig längre. Järnvägen är kejsarens nya kläder. En saga.

LÄMNA ETT SVAR