Frågar Arnold om bemötande

0

Socialdemokraterna har lämnat en interpellation till omsorgsnämndens ordförande Arnold Carlzon (KD) om bemötande inom äldreomsorgen .

Interpellationen lyder så här:

Flera kritiska röster har höjts och ifrågasatt Värnamo kommuns äldreomsorg. Ingen kritik mot personalen som jobbar hos den som behöver omsorg och stöd i sin vardag, utan mer mot en organisation som skapar otrygghet och upplevs krånglig. Förtroendet hos invånare i vår kommun för äldreomsorgen får ju också lågt betyg i SCB:s medborgarundersökning som presenterades i juni.

Vi känner till att klagomål har lämnats in till förvaltningen och även kommunstyrelsen har fått brev angående hur det fungerar – till exempel en skrivelse från 20 april som lades till handlingarna 4 maj under rubriken meddelanden.

Den skrivelsen hade rubriken ”Stelbent organisationsmodell” och var reflektioner från en sjukdoms- och rehabperiod. Kvinnan berättar bland annat om sin upplevelse av att komma hem från sjukhuset. Mötte ett stort antal människor med olika ansvar som kretsat runt henne: Lots in i hemtjänsten, biståndsbedömare, områdeschef, kontaktperson, hjälpmedelansvariga, lunchansvariga, 2 ansvariga i hemtjänstgruppen, 8 personer i hemtjänstgruppen som ska be bistånd enligt genomförandeplanen. ”Det blev mycket papper för kännedom, som jag till en början inte orkade ta del av”. Och ”genomförandeplanen – övergripande och tidsstudieanpassad – krångligt när man ville klara sig själv succesivt när det gick, varje gång skall biståndsbedömaren kontaktas och därefter hemtjänsten”.

Detta exempel är från en person, men liknar upplevelser från flera vi talat med. Vid ett öppet informationsmöte om äldreomsorgen i juni framkom en hel del kritik och ifrågasättande både från personal och allmänhet. Förvaltningen svarade så gott de kunde.

Vi upplever att betydligt mer behöver ske för att renodla och strama upp organisationen för att skapa en trygghet och säkerhet i den kvalitet som vi som kommun skall stå för. Människor i behov av vård, omsorg och annat stöd har enligt socialtjänstlagen rätt att få detta. En överorganisering kan i sin iver att göra rätt, överarbeta även de enklaste uppgifterna. Samhällsservicen skall vara pålitlig.

Fråga

1. De klagomål och brev som kommer till nämnden/förvaltningen, hur åtgärdas de och hur förs dialogen med personalen samt dem som lämnar synpunkter?

2. Enligt lag skall Lex Sara/Maria-anmälning ske om något inte fungerar på plats. Hur hanteras de som kommer in och hur åtgärdas problem som uppstått?

3. Hur hanteras och åtgärdas de påpekanden om omsorgsbehov som personalen uppmärksammar i sitt arbete?

4. Är du nöjd med åtgärdsarbetet?

Värnamo 7 juli 2015

för Socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen genom Anders Ferngren och Ulla Gradeen

LÄMNA ETT SVAR