Den som e-postar till Värnamo kommun får snabbt ett svar som han eller hon är nöjd med. Däremot besvaras bara vartannat telefonsamtal till kommunen inom 60 sekunder.
Det visar den årliga servicemätningen, som JSM Telefront gör på uppdrag av Värnamo kommun. Resultatet är totalt sett jämförbart med förra årets mätning.
– Efter förra årets mätning beslutade vi om några åtgärder för att förbättra servicen. De tycks inte ha slagit igenom ännu, men vi hoppas att resultatet ska bli bättre när vi mäter om ett år igen, säger kommunchefen Ulf Svensson.
Åtgärderna har handlat om förbättringar som gör att den som ringer till kommunen alltid ska få ett besked om när personen man söker är tillbaka och är nåbar.
– Utöver de åtgärderna så kommer vi nu att starta en förstudie kring hur ett införande av ett kontaktcenter ska gå till i Värnamo kommun. Ett kontaktcenter tar hand om de vanligaste ärendena direkt vid första kontakten och skulle ge en förbättrad service till våra invånare, säger Ulf Svensson.