KD-ja till höghastighetståg

3
Camilla Rinaldo Miller
Camilla Rinaldo Miller

– Byggandet av nya stambanor för höghastighetståg är en avgörande framtidsfråga för Sverige och för Jönköpings län. Det gläder oss att Kristdemokraternas riksdagsgrupp säger ja till att fortsätta arbetet med nya stambanor för höghastighetståg, säger partidistriktsordförande Camilla Rinaldo Miller (KD) från Bredaryd och partikamrater.

– Genom investeringar i vårt järnvägsnät kan vi förkorta restiderna och öka resandet med tåg. Arbetsmarknadsregioner kan växa och människors förutsättningar att leva och verka i hela landet blir avsevärt bättre. Kostnader för investeringen i nya stambanor är stor, men vi och många med oss är fast övertygade om att nyttan genom fler jobb, ökad tillväxt och byggandet av många tusen nya bostäder är större än kostnaden.

– Motståndarna till nya stambanor för höghastighetståg lyfter fram behovet av upprustning av befintliga spår. Nuvarande spår behöver både rustas upp och underhållas, men det ska inte stå i motsats till investering av nya stambanor. För att framtidssäkra järnvägen behövs både ock för det behövs ökad spårkapacitet.

– Det är väldigt positivt att Kristdemokraternas riksdagsgrupp säger ja till fortsatt arbete med Sverigeförhandlingarna och inte tvärt nej som moderaterna och liberalerna gör. Sverigeförhandlingarnas utredning pågår fortfarande för fullt där förslag på finansiering och genomförande slutligt ska presenteras. Det är oseriöst att redan innan vi har alla underlag säga nej till en så viktig framtidsfråga.

Alternativa vägar för att finansiera nya stambanor bör undersökas och olika lösningar för de olika delarna av de ny stambanorna bör prövas.

3 KOMMENTARER

  1. Ursäkta, men det räcker nog inte med Guds välsignelse över detta projekt för att det skall bli framgångsrikt.
    Tanken som sådan är kanske god med att det ska gynna lokal tillväxt osv. Men det kan inte vara till vilken kostnad som helst för skattebetalarna! Sverige som land har definitivt inte befolkningsunderlag och de geografiska förutsättningar som krävs för att en höghastighetsbana skall vara ekonomiskt försvarbar att investera i.
    Internationella undersökningar och forskning visar att, byggande av höghastighetståg för närvarande enbart är en ekonomiskt och infrastrukturell försvarbar investering i extremt tätbefolkade regioner, exempelvis i delar av Kina, Japan samt sträckan Paris-Lyon i Frankrike (som precis visar på positivt resultat).
    I lilla Sverige är vi oerhört långt borta i jämförelse.
    För att få lönsamhet med en sträckning i Sverige, då skulle vi behöva öka antalet innevånare till minst 100 milj om en sträckning genom hela södra Sverige ska kunna bära sig ekonomiskt.
    Investeringen skulle bli extremt stor kontra nyttjandegraden. Det är detta ni politiker och förespråkare måste börja fundera över!
    Det går inte att förespråka sådana här satsningar enbart utifrån visionella grunder utan man måste ha någon form av forskning och underbyggande data som ett led i sitt resonemang.
    Man kan fundera på hur dessa lokalpolitikernas generella kunskap om höghastighetståg egentligen ser ut.
    En ort som Värnamo och lilla Bredaryd exempelvis kommer att gynnas betydligt mer av fungerande regionaltrafik i jämförelse.
    Ska en satsning på höghastighetståg kunna gå ihop. Ja, då behövs nog hjälp från Gud den allsmäktige, kära KD politiker.

    • Att du bara orkar kritisera varenda positiv steg man vill ta i det här landet. Som en riktig gnällspik tycker du bästa om dina egna argument.
      Att Sveriges snabbaste tåg kommer inte upp i backe utanför Norrköping på grund av lövhalka. Eller att tåg i Sverige är försenade mer än i andra västländer räcker inte för dig.
      Gamla stambanor har inte underhålls på rätt sätt och ingen förnekar behovet av bättre underhåll. Men helt enkelt gamla stambanorna är överbelastade. Antal tåg är för många för banan även om den var i toppskick! Sverige har helt enkelt mer invånare, industrier har större behov mm, mm.

      • Att komma med saklig kritik har alla rätt till i vårt demokratiska samhälle. Speciellt mot dåligt pålästa politiker med sneda visioner.
        Vad som är problemet med dagens tågtrafik är kapaciteten på järnvägsnätet och underhållet. Sedan har man även dåligt utbyggd regionaltrafik. Det är detta som behöver rättas till. Detta bör man definitivt satsa på.
        Ett höghastighetståg är något helt annat och extremt mycket dyrare att bygga kontra ett konventionellt järnvägsnät. Ett höghastighetståg är inget att satsa på för Sverige eftersom kostnaderna inte är försvarbara jämtemot de låga antalet resenärärer. Höghastighetståg har egentligen bara visat sig effektiva i tätbefolkade regioner där man vill få bort svåra flaskhalsar i trafikflöden. Det finns åtskilliga internationella rapporter och forskning som gjorts på detta. Vad gäller höghastighetståg så är det enbart ekonomiskt försvarbart i Europas allra mest tätbefolkade regioner.
        Läs gärna rapporten från exempelvis BBVA och vilka slutsatser man kommit fram till där. Även i rapporter beställda från regeringskansliet så har man kommit fram till samma slutsatser.
        Skulle höghastighetsjärnväg finnas som alternativ så skulle knappt 3% av bilisterna välja att ta tåget istället på samma sträcka visar forskning med underlag från höghastighetssträckningen Madrid-Seville som tagits i bruk.
        Ponerar man att 100% av alla bilister tar tåget istället (vilket inte kommer ske) så skulle pay-off tiden på investeringen ligga på lite drygt 100 år.
        Har man detta klart för sig så förstår man att ett höghastighetståg i Sverige är en korkad investering.

        Vad som skulle gynna Värnamobygden skulle snarare vara bättre kommunikationer till Jönköping och Växjö med utökad elektrifiering av regionala sträckorna samt att man arbetar effektivare med att få till stånd fler flyglinjer regionalt till i första hand Jönköping och Växjö. Där har vi betydligt mer att vinna.

LÄMNA ETT SVAR